研究者情報
ニッタ リョウ
NITTA Ryo
新多 了
所属
明治学院大学 国際学部 国際学科
職種
教授
著書・論文歴
論文
Multilayered approach to researching learner agency as complex dynamic system: Cases of Japanese students learning English at university International Journal of Complexity in Education 4 (1),37-60頁 (共著) 2023/06/01
論文
Emergence of Multiple Groups of Learners with Different Writing-Development Trajectories in Classroom: Growth Mixture Modeling Journal of Second Language Writing (共著) 2021/12/01
著書
「英語の学び方」入門 (単著) 2019/08/30
著書
はじめての第二言語習得論講義ー英語学習への複眼的アプローチ (共著) 2016/08/26
論文
A multifaceted approach to investigating pre-task planning effects on paired oral test performance Language Testing 31 (2),147-175頁 (共著) 2014/04/01
著書
English for Sustainable Developments (共著) 2023/12/20
著書
英語学習の科学 (共著) 2022/04/25
著書
Complex Dynamic Systems Theory and L2 Writing Development (共著) 2020/06/01
著書
Complexity Perspectives on Researching Language Learning and Teacher Psychology (共著) 2020/06/01
著書
Studies and essays on learning, teaching, and assessing L2 writing in honour of Alister Cumming (共著) 2020/06/01
著書
英語学習法に悩むのをやめる本 ~一生モノの独学力、手に入れませんか?(電子書籍版) (単著) 2020/06/01
著書
「学ぶ・教える・考える」ための実践的英語科教育法 (共著) 2018/11/01
著書
Language Learning through Task Repetition (共著) 2018/10/01
著書
Motivational Dynamics in Language Learning (共著) 2015/01/10
著書
Dynamic effects of repeating a timed writing task in two EFL university courses: Multi-element text analysis with Coh-Metrix Applied Natural Language Processing: Identification, Investigation and Resolution,397-411頁 (共著) 2011/12/10
論文
法学部「グローバルコース」1年次生質問紙・英語試験を通じたEMI教育の課題と展望 立教法学 109,391-402頁 (単著) 2023/11/01
論文
スピーキング力を伸ばすライティング活動 英語教育 72 (5),43-43頁 (単著) 2023/07/10
論文
Towards Reforming the University Entrance Exam System in Japan: A Case Study of Linguaskill General Cambridge English Assessment Research Notes 84,1-78頁 (共著) 2023/05/01
論文
授業探訪 Introduction to Global Studies B: Social Science—A pluriliteracies approach to CLIL 大学教育研究フォーラム 28,58-63頁 (単著) 2023/03/01
論文
特集 座談会「英語の立教」の次のステージ 大学教育研究フォーラム 27,6-34頁 2022/03/01
論文
Action-oriented approach to curriculum development in CLIL courses: A theoretical and methodological framework Journal of Foreign Language Education and Research 2,122-135頁 (共著) 2021/12/01
論文
グローバル社会を生き抜く力としての「複言語能力」—英語教育の視点から 外国語教育研究ジャーナル 2,236-242頁 (単著) 2021/12/01
論文
CLILとCEFRを融合した大学英語教育カリキュラムデザイン② 英語教育 69 (13),68-69頁 (共著) 2021/02/10
論文
CLILとCEFRを融合した大学英語教育カリキュラムデザイン① 英語教育 69 (12),70-71頁 (共著) 2021/01/10
論文
Reconceptualizing CLIL from transformative pedagogy perspective: Pilot debate study in English language curriculum Journal of Foreign Language Education and Research 1,47-62頁 (共著) 2020/12/01
論文
Understanding motivation and classroom modes of regulation in collaborative learning: an exploratory study Innovation in Language Learning and Teaching,1-15頁 (共著) 2020/11/26
論文
自律的に学ぶ力を育てる課題とは?ー第二言語習得の視点から 英語教育 69 (7),10-11頁 (単著) 2020/09/10
論文
Effects of web-based communication tasks on the development and transferability of audience awareness in L2 writers: Two exploratory studies Australian Review of Applied Linguistics (共著) 2020/03/01
論文
retrodictionって何?「極めて高度な英語力」の獲得には「外向型」より「内向型」が有利な理由(連載最終回) English Journal Online (単著) 2020/03/01
論文
米津玄師さんのメッセージから探る!英語学習を「実行」し続けられるコツとは?(連載第5回) English Journal Online (単著) 2020/03/01
論文
「4技能の英語民間試験を大学入試に導入」の根拠とされる学習指導要領改訂のポイントとは?(連載第3回) English Journal Online (単著) 2020/02/01
論文
英語学習や試験などの本番でパフォーマンスが格段に上がる簡単な方法とは?(連載第4回) English Journal Online (単著) 2020/02/01
論文
AI通訳の時代が来ても英語を学び続けるべき理由「マルチコンピタンス」とは?(連載第2回) English Journal Online (単著) 2020/01/01
論文
英語は「学習者エージェンシー」の力を始動させれば習得できる!(連載第1回) English Journal Online (単著) 2020/01/01
論文
教室の雰囲気はどのように生まれるのか:複雑系理論の視点から 英語教育 (6月号),16-17頁 (単著) 2018/05/10
論文
学習意欲を支える動機づけのメカニズム 英語教育 (2月号) (単著) 2018/01/10
論文
SLA(第二言語習得研究)から見た必要な「練習」とは:くり返しによせて 英語教育 (5月号),34-35頁 (共著) 2016/04/10
論文
第二言語動機づけはどのように変化するのか:複雑系理論からのアプローチ (Invited Article) JACET Kansai Journal 18,21-35頁 (単著) 2016/03/01
論文
<複雑系>で英語学習観が変わる-SLAの最新理論から:「複雑系」とは(連載第1回) (10月号),52-53頁 (共著) 2015/09/10
論文
生徒たちのやる気を持続させるには?:複雑系理論からのアプローチ 英語教育 (5月号),34-35頁 (共著) 2015/04/10
論文
<複雑系>で英語学習観が変わる-SLAの最新理論から:現場に根ざした理論を目指して(連載最終回) 英語教育 (3月号),70-71頁 (共著) 2015/02/10
論文
<複雑系>で英語学習観が変わる-SLAの最新理論から:複雑系理論の研究手法(連載第5回) (2月号),52-53頁 (共著) 2015/01/10
論文
<複雑系>で英語学習観が変わる-SLAの最新理論から:時間が経てば、落ち着くところに落ち着くー自己組織化とアトラクター(連載第4回) 英語教育 (1月号),64-65頁 (共著) 2014/12/10
論文
<複雑系>で英語学習観が変わる-SLAの最新理論から:大事な変化はいつ起こるかわからないー相転移と創発(連載第3回) 英語教育 (12月号),52-53頁 (共著) 2014/11/10
論文
<複雑系>で英語学習観が変わる-SLAの最新理論から:わずかな差が、大きな違いに拡大するーバタフライ効果(連載第2回) 英語教育 (11月号),52-53頁 (共著) 2014/10/10
論文
Language Testing Bytes Podcast Number 17: Ryo Nitta and Fumiyo Nakatsuhara, interviewed by Glenn Fulcher Language Testing 2014/05/30
論文
Phase Transitions in Development of Writing Fluency From a Complex Dynamic Systems Perspective LANGUAGE LEARNING 64 (1),1-35頁 (共著) 2014/03/31
論文
Understanding motivational changes in EFL classrooms JALT2009 Conference Proceedings,186-196頁 (共著) 2010/07/30
論文
Dynamic effects of task type practice on the Japanese EFL university student's writing: Text analysis with Coh-Metrix Proceedings of the 23 International Florida Artificial Intelligence Research Society Conference (FLAIRS 2010),217-222頁 (共著) 2010/05/30
論文
Effects of task type practice on the Japanese EFL university students' writing from a dynamic systems perspective: A longitudinal study utilising muti-level Kinjo Gakuin University Ronshu 6 (2),61-72頁 (共著) 2010/04/30
論文
Understanding motivation-in-action from a Dynamic Systems Approach Nagoya Gakuin University Ronshu: Language and Culture 21 (2),37-49頁 (共著) 2010/03
論文
Form-focused tasks in ELT coursebooks: A framework for analysis Nagoya Gakuin University Ronshu: Language and Culture 21 (2),19-41頁 (共著) 2009/10
論文
Bridging the Gap between Traditional and Task-Based Language Teaching: The Post-Task Methodology Nagoya Gakuin University Ronshu: Language and Culture 20 (1),33-46頁 (単著) 2008/11/30
論文
Incidental focus-on-form in task-based language teaching:A rationale for strategic and on-line planning Journal of Language, Culture and Communication 9 (2),31-42頁 (単著) 2008/03
論文
The Focus-on-Form Effects of Strategic and On-Line Planning: An analysis of Japanese oral performance and verbal reports Unpublished PhD thesis submitted to the University of Warwick (単著) 2007/03/30
論文
「2005 IATEFL年次大会早期英語教育部会プレカンファレンス・イベント 早期英語教育における教室内リサーチ:教師と生徒への示唆」報告 『早期英語教育の指導者養成及び研修の実態と将来像に関する総合的研究』平成17年度研究成果報告書,145-158頁 (単著) 2006/03/30
論文
Consciousness-raising and practice in ELT coursebook ELT Journal 59 (1),3-13頁 (共著) 2005/01/10
論文
Comparative review: Two recent Grammar practice series Modern English Teacher 11 (4) (共著) 2002/11/30
論文
Grammar Consciousness-Raising: A comparison of form-focused tasks in published ELT materials Unpublished MA dissertation submitted to the University of Warwick (単著) 2002/09/30
その他
英語習得のために重要な「学習者」のあり方(インタビュー、前編・後編) ワールドバイリンガルサイエンス研究所ウェブサイト 2021/11/01
その他
大学は英語専攻でイギリス留学したのに「英語ができない」!自らの悩みから始まった探求の行方は?(インタビュー前編) English Journal Online 2020/06/01
その他
英語学習で最も大切なことは?会社を辞めて人生転換して得た答え(インタビュー後編) English Journal Online 2020/06/01